søndag den 6. september 2009

Den første tid


Godmorgen! Så har jeg endelig energien til at skrive lidt igen, det er jo hårdt arbejde det her!!

Nå, sidst jeg forlod jer, sad jeg på en café på Alexanderplatz, og nu ligger jeg så i en seng i Treptow. En lidt anderledes situation kan man måske fristes til at sige, men dog stadig upsprunget af samme idé; Berlin.

Da jeg havde drukket min kaffe ud i onsdags, bevægede jeg mig mod Friedrichshain, hvor jeg jo havde en aftale med et par couchsurfere. Steve og Antje gav mig en skøn velkomst, lige bortset fra en lille misforståelse, som resulterede i at jeg ventede neden for opgangen i 1,5 time, mens Steve sad oppe i lejligheden... Heldigvis fandt vi hinanden til sidst, kun med en smule hjælp fra den vietnamesiske blomsterhandler!

De havde en skøn sofa, og en af de her kæmpe puder, som åbenbart er populære i Tyskland, da jeg også har en her, og som er helt fantastiske at lade hovedet synke ned i, efter en lang dag. Og så var de bare så hjælpsomme! Antje, som læste til eksamen mens jeg var der, hjalp mig med at lede efter lejligheder, og viste mig også lidt rundt i byen. Hun snakkede alt for godt engelsk, så vi kom tit til at slå over i det, men jeg fik da også øvet mig lidt på mit tyske.

Og så har jeg været henne og se mit universitet for første gang! Et højhus på 20 etager - bom, så ligger det lige der. Var oppe i kantinen på 20., hvor der er en fantastisk udsigt over Berlin. Det ligger i Charlottenburg, og lige i nærheden ligger en pølsevogn, som Antje havde anbefalet. Curry something 36... Og selvfølgelig, når man nu er i Berlin, og når man nu står over for at skulle tage sin tysk-test, måtte jeg lige prøve en. Som det fremgår af billedet, var det en succes, og om det så var denne currywursts skyld, eller bare den Berlinske vind i mit hår, bestod jeg min prøve med bravour. Opnåede endda et b1 niveau, som jeg overhovedet ikke føler mig fortjent til! Men jeg skal i hvertfald starte på tysk-kursus på mandag!

Nå, da lørdag oprandt måtte jeg finde en ny sofa, og min veninde Sarah var så god at spørge sin far, som bor her i Treptow. Og her har jeg fået endnu en overvældende modtagelse, og bor nu hos denne lille familie, i kælderen i et kæmpe værelse i et Berlinsk villa-kvarter.

Og nu må jeg hellere til at stå op. Skal ud og se på min første lejlighed i dag, så kryds fingre for mig!

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej søde. Du er for sej. Der ser ud til at være fantastisk vejr i Berlin. Her er det blevet efterår alt for hurtigt. Fryser... Måtte tænde for varmen i huset igår og en hulens masse starinlys. Held og lykke med boligjagten.

Unknown sagde ...

Har iøvrigt oprettet en konto på twitter. Er jo ikke fan af facebook. Twitter forekommer mig langt mere overskueligt og knapt så tidskrævende. Du finder mig som kirstenfriis. Håber du er med på at twitte :0)

Digital Storylan sagde ...

Jeg krydser fingre:)

Nædde sagde ...

Hej Signe,
dejligt at høre nyt fra Berlin! Glæder mig til at følge det hele!

Held og lykke med lejligheds-kiggeriet! Send gerne et par billeder, så vi kan være med til at vurdere;)

frubirkeli sagde ...

mm, ein richtiger berlinerwurst - herrlich!