fredag den 23. oktober 2009

Hvem ved hvor mange ETCS point jeg får? -En historie om bureaukrati på tværs af grænser.

Jeg kan lige så godt sige det fra start, det kan godt være at dette bliver et lidt uni-nørdet blogindlæg, da jeg kommer til at snakke om LP-point, moduler og tyske professorer... Jeg er altså startet på Technische Universität Berlin!

Det var fantastisk at komme i gang igen! Efter over 7 måneders sommerferie var mit akademiske jeg ganske forsvundet, og erstattet af et lidt rastløst, utrolig dovent og lettere deprimeret jeg. Jeg har indset det - jeg har brug for udfordringer og et mål, ellers går det den vej.

Ikke at det er nogen overraskelse, men det tyske universitetssystem er lige så udueligt som det danske... Alt er besværliggjort, alt tager lang tid. Ikke at den danske borgerservice hjælper på det - jeg skulle bruge en kopi af mit blå sygesikringskort til immitrikulationen, et kort som jeg bestilte for første gang et par måneder inden jeg tog afsted, og som jeg nu skal til at bestille for 5. gang. De nægter at indse at der må være en fejl i deres system, og bliver ved med at tro at det er posten det er galt med. Nå, men jeg fik dem overtalt til i det mindste at sende et bevis for at jeg er berretiget til sygesikring, dette havde de dog ikke mulighed for at maile, men måtte benytte sig af den nyeste teknologi inden for kommunal sagsbehandling; faxen (heldigvis havde min bror både adgang til fax, scanner og mail, så jeg blev immitrikuleret umiddelbart efter).

Internettet er kommet til TU (en forkortelse som internt bliver oversat til Technisch Unmöglich), men har nogenlunde den samme brugervenlighed som gennemskueligheden af muddervand. Man har mulighed for at vælge moduler fra modulkataloget, som også ganske nemt og overskueligt giver et overblik over hvor mange point man får. Det der ikke står er hvilke fag de består af, og et forsøg på at genfinde dem i fagkataloget er ganske umuligt. Her kan man så finde de forskellige fag, men hvor mange point man får for deltagelse forbliver uvist. Dette skyldes så også at man får forskellig point alt efter hvad man studerer, hvilken form for eksamen man vælger, og hvilken hjemmeopgaver man afleverer. Men ingen har en oversigt. Heller ikke studievejledningen. Og jeg, ligesom alle andre erasmusstudenter, aner ikke om mit med møje og besvær sammensatte skema overhovedet giver mig nok point...

Men mandag morgen begav jeg mig afsted til Uni. Det var en dejlig efterårsdag, og årstiden blev blidt understreget ved de utallige parkmedhjælpere der forsøgte at samle blade sammen i Tiergarten. Et Sisyfos-arbejde kan man roligt kalde det, Tiergarten er en af verdens største parker (altså i en by), og der er rigtigt mange træer, som lige nu er i færd med at smide bladene.
Men heldig er jeg, at min 50 minutters lange vej til uni, på cykel, til dels går igennem denne park, det gør godt med lidt natur fra morgenstunden.

Mandag består af kulturpraxis. Jeg var ganske nervøs, man føler sig lidt sær når man sidder der til en forlæsning og ikke rigtigt forstår hvad der bliver sagt, Tog mig dog sammen i pausen, og gik op til den søde professorinde, huskede at sige "Sie" og "Frau" og fik fremstammet noget med at jeg var erasmusstudentin fra Danmark. Men de er jo vant til det! For dem er det normalt at de har deres klasser fyldt med folk, der ikke forstår hvad de siger, og alle professorene har været virkeligt venlige og imødekommende. Efter forelæsningen som meget bestod af at definere hhv. kultur og højkultur, noget som jeg brugte hele sidste semester på, skulle vi have seminar. Nyt lokale, som på bedste Harry Potter vis lå på 1,5 etage! Et sted som var nær ved umuligt at finde, men som jeg, måske med hjælp fra den tyske universitetsbygningsgud, fandt til tiden, til forskel fra mange andre.

Kulturpraxis er erhvervsrettet kulturundervisning, og her har de fået et samarbejde med den tyske opera stablet på benene. Vi skal, med udgangspunkt i bydelen, lave et projekt med denne. Vi er startet med at udforske Charlottenburg, blevet delt op i grupper, og skal få en indsigt i forskellige dele som synes vigtige. Jeg er selv i en gruppe hvor vi skal udforske den sociale sammensætning.

Tirsdag står i medievidenskabens tegn. Jeg har et seminar som hedder online-aviser. I et lille bitte lokale, med få deltagere, hvoraf en kun er få uger gammel, men heldigvis forholdsvis stille, og en fantastisk underviser, Hr. Dittmar. Et fag hvor vi skal diskutere udviklingen af avismediet, hvor vi undersøger den kultur som står bag og de medieemperier som eksisterer: jeg er i en lille gruppe som skal kigge lidt nærmere på Berlusconi og hans fangearme ud i medieverdenen!

Onsdag har jeg fri, men torsdag er hård! Fra kl. 10-20 på uni. Igen mediefag, først et seminar om En-Passant-Medier med selvsamme Dittmar. Er stadig lidt i tvivl om begrebet, men det lader til at være medier som ikke som udgangspunkt har som formål at være et medie. Det kan være forskellige indpakninger som er dekoreret med enten reklamer, eller som Gajol-pakken f.eks. med små ordsprog. Det kan også være grafitti, tatoveringer og manipulerede plakater. Jeg vender tilbage når det står mere klart for mig!

Så et seminar om historiefortælling, fokuseret på de digitale medier. På trods af at underviseren på en eller anden måde havde fået skruet sin talehastighed op til et niveau over erasmusstudenters i forvejen ringe forståelsesniveau, virker det virkeligt interessant. Og han havde rent faktisk en undervisningsplan! For at fange os startede han ud med at vise en tekstbid fra hhv. Beyonce og Tailor Swift. Kærlighedshistorier som lå tæt op af hinanden. Så viste han en bid af de tilhørende musikvideoer, ret forskellige. Herefter viste han en bid fra MTV awards, hvor Tailor Swift vinder en award, hvorefter Kayne West på scenen bekendtgør at det skulle have været Beyonce som vandt (jeg håber i kan følge med, det var faktisk virkeligt interessant). Herefter et klip fra youtube hvor en ung fyr fortæller hvad han mener om denne uddeling af awards, lagt ud allerede inden programmet var færdigt. Til sidst viste han en manipuleret video af Obama, hvor Kanye West bryder ind i hans tale. Også fra youtube.
Altså en række af digitale historier med samme udspring, men med forskellige plots og budskaber. Jeg tror det bliver et spændende fag!

Sidst på dagen havde jeg så to forelæsninger, den første om tanke- og pressefrihed, hvor vi diskuterede Kants frihedsbegreb, et budskab som umiddelbart var lidt svært at forstå, eftersom vi sad/stod sammepresset omkring 100 mennesker, i et undervisningslokale som nok var beregnet til 30. Og til sidst, fra 18-20, forestil jer hvor træt i hovedet jeg var på dette tidspunkt, en forelæsning om Bauhaus. Meget traditionelt holdt, hun snakkede i meget lang tid, vi lyttede. Det var virkeligt interessant, men hård kost for Signe Sander, som efter 7 mdrs sommerferie havde glemt hvordan man brugte hjernen, og lige pludseligt både skulle bruge den til at forstå et nyt sprog, forstå ny undervisning (alle mediefagene faktisk på overbygningsniveau), og forstå et nyt undervisningssystem. Lad mig sige det sådan, da jeg kom hjem, var en jumbobog det højeste akademiske niveau jeg kunne svinge mig op til!

Og nu er det i dag. Fridag igen, og i eftermiddag/aften kommer min kære fader og hans kone for at besøge mig i weekenden. Det glæder jeg mig meget til, men jeg må vist hellere rydde lidt op...

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Signe

Hold op, det lyder spændende alt sammen! Og du skriver godt! Man får lyst til at blive studerende igen, eller i hvert fald kulturelt klogeliggjort.

Ha' det rigtig godt, jeg vil følge dig tæt.

Kh. Marianne

Marianne sagde ...

...fra sofaen ;)

Albrecht Mariz sagde ...

Hey Signe! Gut dass du ein Blog hast.
natürlich, habe ich nix verstanden. hehe
aber vieleicht nächste mal kannst du auf deutsch schreiben.
ich habe auch ein Blog, schreibe auch in meine Muttersprache aber nächste text, schreibe ich auf Deutsch, mit zu viele Fehler aber..
Grüsse Grüsse!

Albrecht Mariz sagde ...

ach!

http://www.brecht-berlin.blogspot.com/